Macht der gewoonte

Heb je wel eens last van de macht der gewoonte? Zo ja: dan moeten we dit zo spoedig mogelijk aanpassen. Want hoewel onze gewoontes op de korte termijn weinig invloed hebben, zullen ze op lange termijn cruciaal zijn. In deze blog neem ik je mee in de beweegredenen om dat te doen.

De gewoonte

Duizenden jaren geleden zei Aristoteles al: ‘We zijn wat we herhaaldelijk doen’. De gedachten die we steeds hebben en de ervaringen die we hebben opgedaan worden onderdeel van onze persoonlijkheid; de acties die we herhaaldelijk ondernemen en de keuzes die we maken worden gewoontes en, op den duur, wordt ons levenspad uitgestippeld door deze gewoontes. Zelfs de kleinste handelingen en gewoontes die we nu hebben kunnen een grote impact hebben over de jaren heen.

Die vijftien minuten die je als kind dagelijks besteed aan het beoefenen van een instrument betekent, over decennia gezien, dat we virtuoos kunnen worden. De dagelijkse zelfreflectie over onze daden en handelingen en de nieuwsgierigheid naar het nieuwe zorgt ervoor dat we elke dag onze (levens)koers een beetje bijsturen, en door de jaren heen komen we dan ook steeds dichter bij ons doel.

Maar er zijn ook dingen die we herhaaldelijk doen zonder daar de zin van af te vragen en die we als ‘dat kan anders’ zouden kunnen bestempelen. Neem bijvoorbeeld de uren die we dagelijks doorbrengen voor de TV. Waar leidt dat naar toe? Waarom besteden we hier eigenlijk zoveel tijd aan?

Trekken we dit gedrag door naar vastomlijnde processen en de IT-middelen die deze processen ondersteunen dan is de vraag waarom blijven we vasthouden aan de keuzes die we jaren geleden hebben gemaakt?

Dit gedrag is vaak onbewust. Het is een gewoonte om elke dag na thuiskomst uit je werk de TV aan te zetten. Zo is het ook een ondoordachte gewoonte geworden om te vertrouwen op onze IT: het werkt en we zijn ermee bekend, het is een onbewuste comfortzone geworden, het is niet van zelfsprekend om nieuwe technologieën toe te passen ook al kunnen deze beter aansluiten bij onze huidige en nieuwe processen. Zou het niet fijn zijn om stil te staan bij deze gewoontes en of we deze gewoontes nog willen veranderen? Mee te kunnen met de ontwikkelingen die gaande zijn, beter aan te blijven sluiten bij wat onze klanten verwachten, dynamisch en disruptief te willen zijn?

Het probleem van de gewoonte

Natuurlijk brengen veel van onze gewoontes plezier op de korte termijn. Sociale media en de TV brengen ons vermaak, en het helpt om de tijd te doden en te ontspannen. Het huidige IT-landschap is stabiel, functioneel en we zijn ermee bekend. De “IT-afdeling” heeft het allemaal onder controle en kunnen bepalen wat de business krijgt en ontleed daar status of macht aan! Gekaderd door de gedachte: Zo min mogelijk afwijken van de standaard dan kan er niets misgaan. Maar waar het platform toen goed in was, wat toen de standaard was, dekt dat de lading voor wat we nu nodig hebben? Hoeveel plezier hebben we nu van de geboden applicaties?

Geluk en plezier is bij uitstek iets individueels. Wat mij gelukkig maakt, hoeft u dat helemaal niet te doen. Wat mij plezier geeft dan bij u wel heel anders zijn. En andersom.

Plezier is een gevoel op korte termijn en erg vergankelijk. Geluk is alleen haalbaar op de lange termijn, duurzaam, en een vorm van levensvreugde. De eerste is makkelijk bereikbaar, de tweede niet – het vereist doorzettingsvermogen en durf. Maar het belangrijkste is dat het najagen van plezier niet leidt tot geluk, er zit geen verbinding tussen de twee.

Ik weet ook (nog) niet wat jou gelukkig maakt, dat weet jij alleen. Daarom is het van belang om goed na te denken over de verlangens, handelingen en gewoontes. Wat we nu denken en toepassen: draagt het bij aan ons geluk, ons succes en de doelen van de organisatie? Wat we nu herhaaldelijk doen: Helpt het onze visie te realiseren?

Misschien is het goed om 15 minuten per dag stil te staan bij je huidige gewoontes en als je er samen over wilt sparren? Neem contact met mij op dan gaan we er samen met een kop koffie of thee voor zitten.

Go Ahead Connect voor een nieuwe gewoonte op applicatieontwikkeling….